ПОЛОЖЕННЯ
про конкурс на посаду директора закладу загальної середньої освіти Усатівської сільської ради
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішенням сесії
Усатівської сільської ради
від 24 березня 2021 року №____-VІІІ
- Це Положення визначає загальні засади проведення конкурсу на посаду директора закладу загальної середньої освіти Усатівської сільської ради.
- Директором закладу загальної середньої освіти може бути особа, яка є громадянином України, вільно володіє державною мовою та має вищу освіту на рівні спеціаліста або магістра, стаж педагогічної роботи не менше п’яти років, організаторські здібності, високі моральні якості та стан здоров’я, що дозволяє виконувати професійні обов’язки.
- Директор закладу загальної середньої освіти:
- призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки — для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії;
- одна і та сама особа не може бути директором відповідного закладу загальної середньої освіти більше ніж два строки підряд (до першого строку включається дворічний строк перебування на посаді директора закладу загальної середньої освіти, призначеного вперше);
- після закінчення другого строку перебування на посаді особа має право брати участь у конкурсі на заміщення вакансії директора в іншому закладі загальної середньої освіти або продовжити роботу в тому самому закладі на іншій посаді.
- Призначення директорів закладів загальної середньої освіти здійснюється за результатами конкурсного відбору, що проводиться відповідно до цього Положення, шляхом укладення контракту на термін, що визначений чинним законодавством .
- Конкурс складається з таких етапів:
1) прийняття рішення про проведення та оголошення конкурсу;
2) оприлюднення оголошення про проведення конкурсу;
3) затвердження складу конкурсної комісії;
4) прийняття документів від осіб, які виявили бажання взяти участь у конкурсі;
5) перевірка поданих документів на відповідність установленим законодавством вимогам;
6) допущення кандидатів до участі у конкурсному відборі;
7) ознайомлення кандидатів із закладом освіти, його трудовим колективом та представниками батьківського самоврядування закладу;
8) проведення конкурсного відбору;
9) визначення переможця конкурсу;
10) оприлюднення результатів конкурсу.
- Рішення про проведення конкурсу на посаду директора закладу загальної середньої освіти приймає Усатівська сільська рада, підставою є:
- утворення нового закладу загальної середньої освіти;
- не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору (контракту), укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти;
- наявність вакантної посади директора закладу загальної середньої освіти;
- упродовж десяти робочих днів з дня дострокового припинення (прийняття рішення про дострокове припинення) договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся.
- Оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на веб-сайті засновника та веб-сайті закладу освіти наступного робочого дня з дня прийняття рішення про проведення конкурсу та має містити:
- найменування і місцезнаходження закладу;
- найменування посади та умови оплати праці;
- кваліфікаційні вимоги до директора закладу відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту»;
- вичерпний перелік, кінцевий термін і місце подання документів для участі у конкурсі;
- дату та місце початку конкурсного відбору, його складові та тривалість;
- прізвище та ім’я, номер телефону та адресу електронної пошти особи, яка уповноважена надавати інформацію про конкурс та приймати документи для участі у конкурсі.
- Для проведення конкурсу засновник або за його дорученням сільський голова затверджує персональний склад конкурсної комісії з представників кожної із сторін, визначених Законом України«Про загальну середню освіту».
Механізм створення конкурсної комісії визначається наступним чином: утворюється конкурсна комісія у складі голови, секретаря та членів комісії. До складу конкурсної комісії обов’язково входять представники чотирьох сторін:
- представник засновника (депутат, член виконавчого комітету та адміністрації сільської ради);
- представник трудового колективу, як від педагогів, так і від обслуговуючого персоналу – по представнику від педагогів та по представнику від обслуговуючого персоналу, делеговані педагогічною радою закладу загальної середньої освіти та виробничою нарадою;
- представник батьківського комітету або інших органів батьківського самоврядування за наявності (у випадку із опорним закладом – 1 представник батьківського самоврядування опорного закладу та 1 представник батьківського самоврядування із філій);
- керівник закладу загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці ( у випадку із опорним закладом – завідувачі філій).
За результатами поданих кандидатур сільський голова протягом
5 днів готує розпорядження щодо створення конкурсної комісії.
Загальна чисельність членів конкурсної комісії становить від 4 до 16 осіб.
Сільський голова у розпорядженні щодо створення конкурсної комісії призначає секретаря конкурсної комісії.
Секретар конкурсної комісії:
1) забезпечує скликання за дорученням голови конкурсної комісії
її засідання (письмово на електронну адресу або за телефоном);
2) формує проєкт порядку денного засідань конкурсної комісії;
3) здійснює підготовку засідань конкурсної комісії;
4) виконує доручення голови конкурсної комісії, пов’язані з організацією проведення засідань конкурсної комісії;
5) веде і зберігає протоколи засідань конкурсної комісії, які підписують усі члени конкурсної комісії.
6) бере участь у засіданнях конкурсної комісії.
Організаційною формою роботи конкурсної комісії є засідання. Конкурсна комісія є повноважною за умови присутності на її засіданні не менше двох третин від її затвердженого складу.
Перше засідання конкурсної комісії відкриває її секретар, який виносить на обговорення та голосування питання щодо обрання голови конкурсної комісії.
Голова конкурсної комісії обирається членами конкурсної комісії
з їх числа шляхом відкритого голосування більшістю голосів членів конкурсної комісії, присутніх на засіданні. Після обрання голова конкурсної комісії продовжує засідання.
Рішення конкурсної комісії оформлюються протоколами, які підписуються усіма присутніми членами конкурсної комісії та оприлюднюються на веб-сайті Усатівської сільської ради впродовж одного робочого дня з дня проведення засідання конкурсної комісії.
Член конкурсної комісії, не згодний з прийнятим рішенням, може письмово висловити свою окрему думку з відповідного питання, яка додається до протоколу засідання.
Засідання комісії проводить голова, за його відсутності – секретар.
Конкурсна комісія та її члени діють на засадах неупередженості, об’єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості. Не допускається будь-яке втручання в діяльність конкурсної комісії, тиск на членів комісії та учасників конкурсу, зокрема з боку засновника, його представників.
Для проведення кожного наступного конкурсу створюється нова конкурсна комісія. При повторному оголошенні конкурсу повноваження комісії зберігаються.
- Для участі у конкурсі подають такі документи:
- заяву про участь у конкурсі з наданням згоди на обробку персональних даних відповідно до Закону України «Про захист персональних даних» (додатки 1, 2 до Положення);
- автобіографію або резюме (за вибором учасника конкурсу);
- копію документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України;
- копію документа про вищу освіту не нижче ступеня магістра чи спеціаліста;
-копію трудової книжки чи інших документів, що підтверджують стаж педагогічної діяльності не менше п’яти років на момент їх подання;
- довідку про відсутність судимості;
- мотиваційний лист, складений у довільній формі.
Особа може подати інші документи, які підтверджуватимуть її професійні та/або моральні якості.
Визначені у цьому пункті документи подають особисто (або подає уповноважена згідно з довіреністю особа) до конкурсної комісії у визначений в оголошенні строк, що може становити від 20 до 30 календарних днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурсу.
Уповноважена особа приймає документи за описом, копію якого надає особі, яка їх подає.
- Упродовж п’яти робочих днів з дня завершення строку подання документів для участі в конкурсі конкурсна комісія:
- перевіряє подані документи на відповідність установленим законодавством вимогам;
- приймає рішення про недопущення до участі у конкурсі осіб, які подали не всі документи, необхідні для участі в конкурсі відповідно до вимог законодавства, або подали документи після завершення строку їх подання;
- оприлюднює на веб-сайті засновника перелік осіб, яких допущено до участі у конкурсному відборі (далі — кандидати).
Результати розгляду невідкладно повідомляються кандидатам електронною поштою або за телефоном.
- Засновник або уповноважений ним орган (відділ освіти Усатівської сільської ради) зобов’язаний організувати та забезпечити ознайомлення кандидатів із закладом загальної середньої освіти, його трудовим колективом та представниками батьківського самоврядування не пізніше 5 робочих днів до початку проведення конкурсного відбору.
- Конкурсний відбір переможця конкурсу здійснюється за результатами:
1) тестової перевірки знань у письмовій формі на знання законодавства України у сфері загальної середньої освіти, зокрема Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», інших нормативно-правових актів у сфері загальної середньої освіти, а також Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 988‑р (додаток 3 до Положення);
2) перевірки професійних компетентностей, що відбувається шляхом письмового вирішення ситуаційного завдання (додаток № 4 до Положення );
3) публічної та відкритої презентації державною мовою перспективного плану розвитку закладу загальної середньої освіти (на два роки та на шість років), а також надання відповідей на запитання членів конкурсної комісії щодо проведеної презентації.
- На засіданні конкурсної комісії кандидати, документи яких пройшли перевірку, передбачену упункті 9 Положення, проходять перевірку на знання законодавства України у сфері загальної середньої освіти у формі письмового тестування з вибором однієї правильної відповіді.
Завдання включає 20 тестових питань, які обираються для кожного учасника тестування із загального переліку питань, що містить не менше як 100 питань (додаток 3 Положення).
Перелік тестових питань визначається у даному Положенні та оприлюднюється на офіційному веб-сайті засновника. Варіанти відповідей на тестові питання оприлюдненню не підлягають.
Тестування складається державною мовою.
Перед проходженням тестування кожен кандидат пред’являє паспорт або документ, який посвідчує особу.
Під час проведення тестування кандидатам забороняється користуватися додатковими електронними приладами, підручниками, навчальними посібниками, іншими матеріалами, а також спілкуватись один з одним. У разі порушення зазначених вимог кандидат відсторонюється від подальшого проходження конкурсу, про що складається відповідний акт, який підписується присутніми членами конкурсної комісії.
Питання для кожного учасника тестування обираються з переліку питань. Кожне питання повинно передбачати три варіанти відповіді, одна
з яких є правильною. Роздруковані тестові питання секретар конкурсної комісії пакує в конверти, а ключі правильних відповідей передає членам конкурсної комісії перед перевіркою тестових завдань.
Секретар перед початком тестування видає кожному кандидату конверт з бланком для заповнення кандидатом своїх персональних даних (додаток 5). Після чого кандидат обирає собі конверт з тестовими питаннями, не відкриваючи його.
Кандидат відкриває конверт з тестовими питаннями після оголошення початку проведення тестування.
Загальний час для проведення тестування становить 20 хвилин. Після закінчення часу, відведеного на складення тестування, кандидат пакує в один конверт бланк з відповідями, а у другий – заповнений бланк з персональними даними та повертає обидва конверти секретарю. Секретар присвоює однаковий номер для конвертів з відповідями на тестові питання та із заповненим бланком персональних даних кандидата. Визначення секретарем номера конвертів здійснюється за відсутності кандидата у приміщенні, в якому проходило тестування.
Члени конкурсної комісії визначають результати письмового тестування. Кожне питання тесту повинно передбачати три варіанти відповіді, один з яких є правильним та оцінюється в один бал.
У разі обрання кандидатом більш як одного варіанта відповіді тестове питання вважається неправильно вирішеним.
Після визначення результатів тестування члени конкурсної комісії повертають конверти з відповідями секретарю. Після отримання усіх конвертів з результатами тестування секретар відкриває конверти з відповідями та персональними даними кандидатів, які фіксує у відомості про результати тестування (додаток 6) та оголошує кандидатам.
Повторне тестування не допускається, крім випадків, коли тестування не відбулося з технічних або інших причин, незалежних від членів конкурсної комісії та кандидатів. У такому разі призначається нова дата тестування та (або) час.
Кандидати, які за результатами тестування набрали менше 10 балів, є такими, що не пройшли тестування та не можуть бути допущені до наступного етапу конкурсу.
Кандидати, які набрали від 10 до 20 балів, вважаються такими, що пройшли тестування та є такими, що допущені до наступного етапу конкурсу.
- На цьому ж засіданні конкурсна комісія перевіряє професійні компетентності шляхом письмового вирішення ситуаційного завдання. Ситуаційні завдання проводяться з метою об’єктивного з’ясування спроможності кандидатів використовувати свої знання, досвід під час виконання посадових обов’язків, а також, з метою комплексної перевірки кандидатів на відповідність професійній компетентності, оцінки комунікаційних якостей та вміння приймати рішення.
Ситуаційні завдання визначаються відділом освіти Усатівської сільської ради. Усі кандидати, які претендують на одну посаду, розв’язують однакове ситуаційне завдання.
Голова конкурсної комісії обирає один із конвертів з ситуаційним завданням та передає його секретарю конкурсної комісії.
Розв’язання ситуаційного завдання кандидатом є успішним, якщо проведено детальний аналіз описаної ситуації, виявлена(і) проблема(и), обрана і обґрунтована проблема для вирішення, визначені критерії та обмеження для вирішення проблеми; виявлено декілька альтернатив при вирішенні проблеми; на основі критеріїв і обмежень обрана одна з альтернатив, обґрунтований вибір альтернативи; розроблено управлінське рішення, виявлені ризики і припущення; рішення оформлено у вигляді управлінського документа (переліку документів для складних ситуаційних завдань з виділенням і оформленням базового рішення).
Секретар конкурсної комісії перед оголошенням ситуаційного завдання надає кандидатам два конверти. Один конверт з бланком
для заповнення кандидатом персональних даних, а інший – з бланком для розв’язання ситуаційного завдання.
Секретар конкурсної комісії оголошує ситуаційне завдання, яке розв’язують кандидати. На розв’язання одного ситуаційного завдання кандидатові надається 30 хвилин.
Після розв’язання ситуаційного завдання або після закінчення часу, відведеного на його розв’язання, кандидати пакують бланки відповідей
та бланки персональних даних у конверти та надають секретарю, який присвоює однаковий номер для конвертів з відповідями та із заповненим бланком персональних даних кандидата.
Після отримання від усіх кандидатів конвертів секретар конкурсної комісії передає членам конкурсної комісії тільки конверти з розв’язанням ситуаційного завдання для визначення результатів, а конверти з персональними даними залишає у себе.
Неправильно заповнені дані можуть бути закреслені (виправлені) лише кандидатом з проставленням ним підпису.
Конкурсна комісія визначає результати розв’язання ситуаційного завдання. Для оцінювання результатів розв’язання ситуаційного завдання використовується така система:
– 2 бали виставляється кандидатам, які виявили глибокі знання та успішно розв’язали ситуаційне завдання;
– 1 бал виставляється кандидатам, які розв’язали ситуаційне завдання
в обсязі, достатньому для подальшої роботи;
– 0 балів виставляється кандидатам, які не розв’язали ситуаційне завдання в установлений строк.
Визначення результатів розв’язання ситуаційних завдань здійснюється кожним членом конкурсної комісії індивідуально та вноситься
до відомості про результати ситуаційних завдань. Остаточною оцінкою у балах за розв’язання ситуаційного завдання є середнє арифметичне значення індивідуальних оцінок членів конкурсної комісії (додаток 7).
Після оцінювання члени конкурсної комісії надають відомості про результати розв’язання ситуаційних завдань кандидатів секретарю, який відкриває конверти з персональними даними кандидата та оголошує кандидатам. Кандидати, які отримали середній бал 0,5 або нижче не можуть бути допущені до наступного етапу конкурсу.
- На цьому ж засіданні конкурсна комісія заслуховує публічні презентації проектів програм розвитку закладу загальної середньої освіти на два і шість роківзагальним обсягом не більше десяти сторінок (у форматі Word, Times New Roman, 14 пт, 1,5 інт); проводить співбесіду з кандидатами щодо представленої презентації.
Публічна та відкрита презентація перспективного плану кандидата проходить за наступним регламентом:
- виступ кандидата – до 20 хв.;
- запитання та обговорення – до 20 хв.
Оцінювання результатів публічної презентації та співбесіди щодо її змісту здійснюється за такими критеріями: розуміння завдання, повнота розкриття теми, авторська оригінальність, якість доповіді, обсяг та глибина знань за темою, відповіді на питання, ділові та вольові якості доповідача, та оцінюються таким чином: 2 бали виставляється кандидатам, які відповідають поставленим критеріям; 1 бал виставляється кандидатам, які не повною мірою відповідають критеріям; 0 балів виставляється кандидатам, які не відповідають критеріям.
Під час презентації не ставляться запитання щодо політичних поглядів, релігії, етнічного походження, матеріального становища, соціального походження або питання, які можуть бути розцінені як дискримінаційні.
Визначення результатів презентації та співбесіди здійснюється кожним членом комісії індивідуально; остаточною оцінкою у балах є середнє арифметичне значення індивідуальних оцінок членів конкурсної комісії та вноситься до відомостей про результати оцінювання презентації та співбесіди (додаток 8).
- Визначення остаточних результатів конкурсу здійснюється у балах, які визначаються, як сума балів за тестові завдання та середнє арифметичне значення індивідуальних оцінок.
- Підсумковий рейтинг кандидатів визначається шляхом додавання балів за кожен етап конкурсу, проставлених членами конкурсної комісії у
зведеній відомості за іспит на знання законодавства, вирішення ситуаційного завдання та презентацію перспективного плану (додаток 9).
- Сума таких оцінок є підсумковим рейтингом кандидата, за допомогою якого визначається переможець конкурсу.
- Конкурсна комісія на своєму засіданні приймає рішення
про визначення переможця конкурсу за підсумковим рейтингом.
Якщо два і більше кандидатів мають однаковий підсумковий рейтинг, за рішенням голови конкурсної комісії переможець конкурсу визначається відкритим голосуванням її членів або проводиться повторна співбесіда.
- Засновник зобов’язаний забезпечити відеофіксацію відбору з подальшим оприлюдненням на своєму веб-сайті відеозапису впродовж одного робочого дня з дня його проведення.
- Загальна тривалість конкурсу не може перевищувати двох місяців з дня його оголошення.
- Конкурсна комісія упродовж двох робочих днів з дня завершення конкурсного відбору визначає переможця конкурсу або визнає конкурс таким, що не відбувся, та оприлюднює результати конкурсу на веб-сайті засновника.
- Конкурсна комісія визнає конкурс таким, що не відбувся, якщо:
- відсутні заяви про участь у конкурсі;
- до участі у конкурсі не допущено жодного кандидата;
- жодного з кандидатів не визначено переможцем конкурсу.
У разі визнання конкурсу таким, що не відбувся, проводиться повторний конкурс.
- Голова конкурсної комісії подає сільському головірезультати проведеного конкурсу на посаду директора закладу загальної середньої освіти Усатівської сільської ради.
- Протягом трьох робочих днів з дня визначення переможця конкурсу засновник призначає переможця конкурсу на посаду та укладає з ним строковий трудовий договір.
- Усі інші неврегульовані або не визначені даним Положенням питання вирішуються колегіально на засіданні конкурсної комісії.
Усатівський сільський голова Ю.І. МАКОВЕЙЧУК
Додаток 1
до Положення
про конкурс на посаду директора
закладу загальної середньої освіти
Усатівської сільської ради
Голові конкурсної комісії
____________________________
____________________________
(прізвище, ім’я, по батькові)
____________________________
____________________________,
(прізвище, ім’я та по батькові претендента)
який (яка) проживає за адресою:
____________________________
____________________________,
(номер контактного телефону)
e‑mail __________________@ ___________
(заповнюється друкованими літерами)
ЗАЯВА
Прошу допустити мене до участі в конкурсі на зайняття посади
____________________________________________________________________
_________________________________________________________________
(найменування посади та зазначення мотивів для зайняття посади)
Підтверджую достовірність інформації у поданих мною документах.
Інформацію про проведення конкурсу прошу повідомляти мені шляхом (проставляється позначка «+» навпроти одного із запропонованих способів):
- надсилання електронного листа на зазначену електронну адресу;
- телефонного дзвінка за номером ___________________________;
(в інший доступний спосіб)
_____________2021 ___________________ (підпис)
Додаток 2
до Положення про конкурс
на посаду директора закладу загальної середньої освіти
Усатівської сільської ради
ЗГОДА
на обробку персональних даних
Я, _________________________________________________________,
(прізвище, ім’я, по батькові)
_____ ________________ року народження, документ, що посвідчує особу (серія ___ № ________), виданий _____________________________________________
_______________________________________________________________,
відповідно до Закону України «Про захист персональних даних» (далі — Закон) даю згоду на:
- обробку моїх персональних даних з первинних джерел у такому обсязі: відомості про освіту, професію, спеціальність та кваліфікацію, трудову діяльність, науковий ступінь, вчене звання, паспортні дані, дані про зареєстроване або фактичне місце проживання, біографічні дані, номери телефонів, дані про мою участь у міжнародних та європейських проектах;
- використання персональних даних, що передбачає дії володільця персональних даних щодо їх обробки, в тому числі використання персональних даних відповідно до їх професійних чи службових або трудових обов’язків, дії щодо їх захисту, а також дії щодо надання часткового або повного права на обробку персональних даних іншим суб’єктам відносин, пов’язаних із персональними даними (стаття 10 Закону);
- поширення персональних даних, що передбачає дії володільця персональних даних щодо передачі відомостей про фізичну особу (стаття 14 Закону);
- доступ до персональних даних третіх осіб, що визначає дії володільця персональних даних у разі отримання запиту від третьої особи щодо доступу до персональних даних, доступ суб’єкта персональних даних до відомостей про себе (стаття 16 Закону).
Зобов’язуюся в разі зміни моїх персональних даних подати у найкоротший строк уточнену достовірну інформацію та оригінали відповідних документів для оновлення моїх персональних даних.
«____» ______________2021р. ______________________
(підпис)
Додаток 3
до Положення про конкурс
на посаду директора закладу загальної середньої освіти
Усатівської сільської ради
ПЕРЕЛІК ТЕСТОВИХ ПИТАНЬ НА ЗНАННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
1. Що таке система освіти?
А) Сукупність складників освіти, рівнів і ступенів освіти, кваліфікацій, освітніх програм, стандартів освіти, ліцензійних умов, закладів освіти та інших суб’єктів освітньої діяльності, учасників освітнього процесу, органів управління у сфері освіти, а також нормативно-правових актів, що регулюють відносини між ними.
Б) Навчальні заклади, наукові, науково-методичні і методичні установи, науково-виробничі підприємства, державні і місцеві органи управління освітою та самоврядування в галузі освіти.
В) Заклади освіти, наукові, науково-методичні і методичні установи, державні і місцеві органи управління освітою.
Г) Сукупність рівнів і ступенів освіти, кваліфікацій, освітніх програм, закладів освіти та інших суб’єктів освітньої діяльності, учасників освітнього процесу.
2. Невід’ємними складниками системи освіти є:
А) Дошкільна освіта; повна загальна середня освіта; позашкільна освіта; спеціалізована освіта; професійна (професійно-технічна) освіта; фахова передвища освіта; вища освіта; освіта дорослих, у тому числі післядипломна освіта.
Б) дошкільна освіта; початкова освіта; базова середня освіта; профільна середня освіта; перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; фахова передвища освіта; початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень вищої освіти; другий (магістерський) рівень вищої освіти; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти; науковий рівень вищої освіти.
В) Дошкільна освіта; повна загальна середня освіта; позашкільна освіта; спеціалізована освіта; професійна (професійно-технічна) освіта; фахова передвища освіта; вища освіта.
Г) Повна загальна середня освіта; позашкільна освіта; спеціалізована освіта; професійна (професійно-технічна) освіта; фахова передвища освіта; вища освіта.
3. До органів управління у сфері освіти належать:
А) Центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки; центральний орган виконавчої влади із забезпечення якості освіти; постійно діючий колегіальний орган у сфері забезпечення якості вищої освіти; державні органи, яким підпорядковані заклади освіти;
Б) Кабінет Міністрів України; центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки; центральний орган виконавчої влади із забезпечення якості освіти; постійно діючий колегіальний орган у сфері забезпечення якості вищої освіти; державні органи, яким підпорядковані заклади освіти; Верховна Рада Автономної Республіки Крим; Рада міністрів Автономної Республіки Крим; органи місцевого самоврядування.
В) Міністерство освіти і науки України; міністерства України, яким підпорядковані заклади освіти; Вища атестаційна комісія України; Міністерство освіти АРК; місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування і підпорядковані їм органи управління.
Г) Міністерство освіти і науки України; міністерства України, яким підпорядковані заклади освіти.
4. Функціями Єдиної державної електронної бази з питань освіти є:
А) Збір, верифікація, оброблення, зберігання та захист інформації про систему освіти.
Б) Збір інформації в галузі освіти щодо навчальних закладів, документів про освіту та наукові ступені, результатів зовнішнього незалежного оцінювання.
В) Збір інформації в галузі освіти щодо закладів освіти.
Г) Зберігання документів про освіту та наукові ступені, результати зовнішнього незалежного оцінювання, перебігу вступної кампанії до навчальних закладів, студентських (учнівських) квитків державного зразка.
5. Яку автономію держава гарантує закладам освіти?
А) Максимум свободи дій у рамках законодавства; щоб ніхто не заважав працювати; незалежне і достатнє фінансування; право школи (шкільного самоврядування) самостійно визначати напрямок руху школи; право керівників школи організовувати людей, стимулювати їх активність тощо (повноцінне виконання організаторської функції); директор автономної школи – лідер, стратег, який визначає шлях та методи в досягненні мети, приймає рішення і не боїться відповідальності;
Б) Академічну, організаційну, фінансову і кадрову автономію закладів освіти.
В) Самостійність, довіра, відповідальність;
Г) Самостійність і незалежність учасників освітнього процесу під час провадження педагогічної, науково-педагогічної, наукової та/або інноваційної діяльності, що здійснюється на принципах свободи слова, думки і творчості, поширення знань та інформації, вільного оприлюднення і використання результатів наукових досліджень з урахуванням обмежень, установлених законом.
6. Які рівні повної загальної середньої освіти особа має право здобувати в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до її місця проживання?
А) Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.
Б) Кожна особа має право здобувати початкову освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.
В) Кожна особа має право здобувати базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.
Г) Кожна особа має право здобувати початкову базову середню та профільну освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.
7. За якої умови юридична особа має статус закладу освіти?
А) Навчальний заклад, що забезпечує реалізацію права громадян на загальну середню освіту.
Б) Юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність.
В) Заклад освіти провадить освітню діяльність на певному рівні загальної середньої освіти, за умови наявності відповідної ліцензії, виданої в установленому законодавством порядку.
Г) Загальноосвітній навчальний заклад, заснований на приватній формі власності, здійснює свою діяльність за наявності ліцензії, виданої в установленому законодавством України порядку.
А) Система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Б) Підхід, що базується на дотриманні права на освіту для всіх дітей, у тому числі дітей із соціально вразливих груп (дітей з особливими освітніми потребами, дітей з інвалідністю, дітей-сиріт тощо).
В) «Включення» дитини у освітній процес закладу освіти.
Г) Сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей.
12. Інклюзивне освітнє середовище – це:
А) Система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Б) Сукупність об’єктивних зовнішніх умов, факторів, соціальних об’єктів, необхідних для успішного функціонування освіти.
В) Умови для навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей.
Г) Сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей.
13. Інклюзивне навчання у закладі освіти організовується:
А) у разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків до закладу загальної середньої освіти утворюється в обов’язковому порядку;
Б) у разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків до закладу загальної середньої освіти та наявності відповідної матеріально-технічної, методичної бази та відповідних педагогічних кадрів;
В) за умови, якщо заклад загальної середньої освіти має дозвіл на надання таких послуг;
Г) у кожному закладі загальної середньої освіти повинні бути створені такі групи або класи навіть якщо потреби на даний момент у цьому немає.
14. З якою метою утворюються інклюзивно-ресурні центри?
А) з метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини (далі — комплексна оцінка), надання психологопедагогічних, корекційно-розвиткових послуг та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу;
Б) з метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти;
В) з метою проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини (далі — комплексна оцінка), надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу; Г) з метою проведення корекційно-розвиткових занять з дітьми з особливими освітніми потребами. А) Вищим колегіальним органом громадського самоврядування закладу загальної середньої освіти є загальні збори (конференція) колективу закладу освіти.
Б) Вищим колегіальним органом громадського самоврядування закладу загальної середньої освіти є органи самоврядування працівників закладу освіти та органи батьківського самоврядування.
В) Вищим колегіальним органом громадського самоврядування закладу загальної середньої освіти є органи батьківського самоврядування.
Г) Вищим колегіальним органом громадського самоврядування закладу загальної середньої освіти є органи самоврядування працівників закладу освіти.
25. Хто є учасниками освітнього процесу?
А) Учасниками освітнього процесу в закладах освіти є: учні; педагогічні працівники; інші працівники закладу освіти; батьки учнів; асистенти дітей.
Б) Учасниками освітнього процесу в закладах освіти є: учні; педагогічні працівники; інші працівники закладу освіти; батьки учнів.
В) Учасниками навчального процесу в загальноосвітніх закладах є: учні; педагогічні працівники; батьки учнів.
Г) Учасниками освітнього процесу в закладах освіти є: учні; педагогічні працівники; батьки учнів; асистенти дітей.
26. Кому держава гарантує безоплатне забезпечення підручниками (у тому числі електронними), посібниками?
А) Держава гарантує безоплатне забезпечення підручниками (у тому числі електронними), посібниками здобувачів освіти початкової школи.
Б) Держава гарантує безоплатне забезпечення підручниками (у тому числі електронними), посібниками здобувачів освіти базової середньої освіти.
В) Держава гарантує безоплатне забезпечення підручниками (у тому числі електронними), посібниками всіх здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Г) Держава гарантує безоплатне забезпечення підручниками (у тому числі електронними), посібниками здобувачів освіти профільної середньої освіти.
27. Якими є типові ознаки булінгу (цькування)?
А) Типовими ознаками булінгу (цькування) є: систематичність (повторюваність) діяння; наявність сторін — кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
Б) Типовими ознаками булінгу (цькування) є: систематичність (повторюваність) діяння; наявність сторін — кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу).
В) Типовими ознаками булінгу (цькування) є: наявність сторін — кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності); дії або бездіяльність кривдника.
Г) Типовими ознаками булінгу (цькування) є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
28. Хто є суб’єктами реагування у разі настання випадку булінгу (цькування) в закладах освіти?
А) служба освітнього омбудсмена; служби у справах дітей; центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; органи місцевого самоврядування; керівники та інші працівники закладів освіти; засновник (засновники) закладів освіти або уповноважений ним (ними) орган; територіальні органи (підрозділи) Національної поліції України.
Б) служби у справах дітей; центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; засновник (засновники) закладів освіти або уповноважений ним (ними) орган; територіальні органи (підрозділи) Національної поліції України.
В) органи місцевого самоврядування; керівники; засновник (засновники) закладів освіти; територіальні органи (підрозділи) Національної поліції України. Г) служба освітнього омбудсмена; служби у справах дітей; центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; територіальні органи (підрозділи) Національної поліції України.
29. На основі якого документа розробляється освітня програма?
А) Основою для розроблення освітньої програми є Типові робочі навчальні плани.
Б) Основою для розроблення освітньої програми є Державний стандарт освіти. В) Основою для розроблення освітньої програми є Державний стандарт освіти та Типові робочі навчальні плани.
Г) Основою для розроблення освітньої програми є відповідний Державний стандарт загальної середньої освіти.
30. Яка освіта вважається спеціалізованою?
А) це освіта мистецького, спортивного, військового чи наукового спрямування, яка може здобуватися в рамках формальної, неформальної, інформальної освіти, спрямована на здобуття компетентностей у відповідній сфері професійної діяльності під час навчання у безперервному інтегрованому освітньому процесі на кількох або всіх рівнях освіти та потребує раннього виявлення і розвитку індивідуальних здібностей.
Б) це освіта мистецького, спортивного, військового чи наукового спрямування. В) це освіта мистецького, спортивного, військового спрямування, спрямована на здобуття компетентностей у відповідній сфері професійної діяльності.
Г) це освіта, спрямована на здобуття компетентностей у відповідній сфері професійної діяльності під час навчання у безперервному інтегрованому освітньому процесі на кількох або всіх рівнях освіти та потребує раннього виявлення і розвитку індивідуальних здібностей.
31. Що таке компетентність ?
А) Суспільна норма, вимога, яка включає знання, уміння, навички, способи діяльності, певний досвід.
Б) Спеціально структуровані набори знань, умінь, навичок і ставлень, що їх набувають у процесі навчання. Вони дозволяють людині ідентифікувати та розв’язувати незалежно від контексту проблеми, характерні для певної сфери діяльності.
В) Динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність.
Г) Результат навчання.
32. Що включає академічна свобода педагогічного працівника?
А) Самостійність і незалежність учасників освітнього процесу під час провадження педагогічної, науково-педагогічної, наукової та/або інноваційної діяльності, що здійснюється на принципах свободи слова і творчості, поширення знань та інформації, проведення наукових досліджень і використання їх результатів та реалізується з урахуванням обмежень, встановлених законом;
Б) Можливість учасників освітнього процесу навчатися, викладати, стажуватися чи проводити наукову діяльність в іншому закладі вищої освіти (науковій установі) на території України чи поза її межами;
В) Самостійність і незалежність учасників освітнього процесу.
Г) Самостійність учасників освітнього процесу.
33. Що включає в себе робочий час педагогічного працівника?
А) Робочий час педагогічного працівника включає час виконання ним навчальної роботи.
Б) Робочий час педагогічного працівника включає час виконання ним навчальної та методичної роботи.
В) Робочий час педагогічного працівника включає час виконання ним навчальної, методичної та організаційної роботи.
Г) Робочий час педагогічного працівника включає час виконання ним навчальної, методичної, організаційної роботи та інших трудових обов’язків.
34. Що передбачає професійний розвиток педагогічних працівників?
А) Постійна самоосвіта, участь у програмах підвищення кваліфікації та будь-які інші види і форми професійного зростання.
Б) Самоосвіта, участь у програмах підвищення кваліфікації.
В) Сприяння професійному розвитку педагогічних працівників.
Г) Участь у програмах підвищення кваліфікації.
35. Що є основним колегіальним органом управління закладу освіти?
А) Основним колегіальним органом управління закладу освіти є загальні збори. Б) Основним колегіальним органом управління закладу освіти є піклувальна рада.
В) Основним колегіальним органом управління закладу освіти є вчена або педагогічна рада, яка створюється у випадках і порядку, передбачених спеціальними законами.
Г) Основним колегіальним органом управління закладу освіти є педагогічна та піклувальна рада.
36. Хто обирає вид, форму та суб’єкта підвищення кваліфікації?
А) Вчитель самостійно обирає форми, види, напрями та суб’єктів підвищення кваліфікації. У приватних і корпоративних закладах освіти особливості організації визначають засновники або уповноважені органи.
Б) Керівництво закладу освіти самостійно визначає форми, види, напрями і суб’єкти для підвищення кваліфікації та інформує про це педагогічних працівників.
В) Форми, види, напрями та суб’єкти підвищення кваліфікації визначають засновники або уповноважені органи.
Г) Вчитель самостійно обирає форми, види, напрями та суб’єктів підвищення кваліфікації.
37. Який відсоток щомісячної доплати отримає педагогічний працівник, який пройшов сертифікацію?
А) педагогічним працівникам, які успішно пройшли сертифікацію, встановлюється щомісячна доплата в розмірі 10 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати) пропорційно до обсягу педагогічного навантаження, що виконується працівником на цій посаді;
Б) педагогічним працівникам, які успішно пройшли сертифікацію, встановлюється щомісячна доплата в розмірі 20 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати) пропорційно до обсягу педагогічного навантаження, що виконується працівником на цій посаді;
В) педагогічним працівникам, які успішно пройшли сертифікацію, встановлюється щомісячна доплата в розмірі 30 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати) пропорційно до обсягу педагогічного навантаження, що виконується працівником на цій посаді;
Г) педагогічним працівникам, які успішно пройшли сертифікацію, встановлюється щомісячна доплата в розмірі 40 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати) пропорційно до обсягу педагогічного навантаження, що виконується працівником на цій посаді;
38. Які є види та форми підвищення кваліфікації педагогічних працівників?
А) Навчання за освітньою програмою, стажування, участі у сертифікаційних програмах, тренінгах, семінарах, семінарах-практикумах, семінарах-нарадах, семінарах-тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо) та у різних формах (інституційна, дуальна, на робочому місці (на виробництві) тощо.
Б) Навчання за освітньою програмою.
В) Навчання за авторською програмою.
Г) Навчання за освітньою програмою, стажування, участі у сертифікаційних програмах, тренінгах, семінарах, семінарах-практикумах, семінарах-нарадах, семінарах-тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо.
39. Що може включати в себе система зовнішнього забезпечення якості освіти? А) Стратегію (політику) та процедури забезпечення якості освіти; оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти; оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної (науково-педагогічної) діяльності педагогічних та науково-педагогічних працівників; оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти.
Б) Стратегію (політику), інструменти, процедури та заходи забезпечення і підвищення якості освіти.
В) Вимоги до обов’язкових компетентностей та результатів навчання здобувача освіти відповідного рівня; інші процедури та заходи, що визначаються спеціальними законами або документами закладу освіти.
Г) Стратегію (політику) та процедури забезпечення якості освіти; систему та механізми забезпечення академічної доброчесності; оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти; оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної (науково-педагогічної) діяльності педагогічних та науково-педагогічних працівників; оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти; забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, в тому числі для самостійної роботи здобувачів освіти; забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти; створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування; інші процедури та заходи, що визначаються спеціальними законами або документами закладу освіти.
40. Якими документами визначаються повноваження (права і обов’язки) та відповідальність керівника закладу освіти?
А) Повноваження (права і обов’язки) та відповідальність керівника закладу освіти визначаються законом та установчими документами закладу освіти.
Б) Законом та підзаконними актами.
В) Законом, статутом закладу освіти та трудовим договором.
Г) Конституцією, законами України «Про освіту» і «Про повну загальну середню освіту».
41. До складу наглядової (піклувальної) ради закладу освіти НЕ можуть входити: А) Батьки здобувачів освіти.
Б) Здобувачі освіти та працівники цього закладу освіти.
В) Працівники закладу.
Г) Здобувачі освіти та їх батьки.
42. Що належить до прав наглядової (піклувальної) ради закладу освіти?
А) Аналізувати та оцінювати діяльність закладу освіти та його керівника; контролювати виконання кошторису та/або бюджету закладу освіти і вносити відповідні рекомендації та пропозиції, що є обов’язковими для розгляду керівником закладу освіти; вносити засновнику закладу освіти подання про заохочення або відкликання керівника закладу освіти з підстав, визначених законом; здійснювати інші права, визначені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.
Б) Брати участь у визначенні стратегії розвитку закладу освіти та контролювати її виконання; сприяти залученню додаткових джерел фінансування; здійснювати інші права, визначені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.
В) Брати участь у визначенні стратегії розвитку закладу освіти та контролювати її виконання; сприяти залученню додаткових джерел фінансування; аналізувати та оцінювати діяльність закладу освіти та його керівника; контролювати виконання кошторису та/або бюджету закладу освіти і вносити відповідні рекомендації та пропозиції, що є обов’язковими для розгляду керівником закладу освіти; вносити засновнику закладу освіти подання про заохочення або відкликання керівника закладу освіти з підстав, визначених законом; здійснювати інші права, визначені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.
Г) Немає жодних прав, лише зобов’язання.
43. Що означає «якість освіти»?
А) Рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством та/або договором про надання освітніх послуг.
Б) Відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг.
В) Знання, уміння, навички, способи мислення, погляди, цінності, інші особисті якості, набуті у процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, оцінити і виміряти та які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми або окремих освітніх компонентів.
Г) Сукупність складників освіти, рівнів і ступенів освіти, кваліфікацій, освітніх програм, стандартів освіти, ліцензійних умов, закладів освіти та інших суб’єктів освітньої діяльності, учасників освітнього процесу, органів управління у сфері освіти, а також нормативно-правових актів, що регулюють відносини між ними.
44. Хто визнає результати підвищення кваліфікації педагогічного працівника у суб’єктів освітньої діяльності, які не мають ліцензії на підвищення кваліфікації (акредитованої освітньої програми)?
А) Результати підвищення кваліфікації педагогічного працівника у суб’єктів освітньої діяльності, які не мають ліцензії на підвищення кваліфікації, мають визнаватися окремим рішенням педагогічної ради.
Б) Результати підвищення кваліфікації педагогічного працівника у суб’єктів освітньої діяльності, які не мають ліцензії на підвищення кваліфікації, не потребують окремого визнання і підтвердження.
В) Результати підвищення кваліфікації педагогічного працівника у суб’єктів освітньої діяльності, які не мають ліцензії на підвищення кваліфікації, мають визнаватися окремим рішенням атестаційної комісії закладу.
Г) Результати підвищення кваліфікації педагогічного працівника у суб’єктів освітньої діяльності, які не мають ліцензії на підвищення кваліфікації, мають визнаватися окремим рішенням органу управління освітою.
45. Кваліфікація – це:
А) Суспільна норма, вимога, яка включає знання, уміння, навички, способи діяльності, певний досвід.
Б) Спеціально структуровані набори знань, умінь, навичок і ставлень, що їх набувають у процесі навчання. Вони дозволяють людині ідентифікувати та розв’язувати, незалежно від контексту проблеми, характерні для певної сфери діяльності.
В) Динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність.
Г) Визнана уповноваженим суб’єктом та засвідчена відповідним документом стандартизована сукупність здобутих особою компетентностей (результатів навчання).
46. Компетентність – це:
А) Суспільна норма, вимога, яка включає знання, уміння, навички, способи діяльності, певний досвід.
Б) Спеціально структуровані набори знань, умінь, навичок і ставлень, що їх набувають у процесі навчання. Вони дозволяють людині ідентифікувати та розв’язувати незалежно від контексту проблеми, характерні для певної сфери діяльності.
В) Динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність.
Г) Результат навчання.
47. Що таке «інформальна освіта»?
А) Освіта, яка здобувається за освітніми програмами відповідно до визначених законодавством рівнів освіти, галузей знань, спеціальностей (професій) і передбачає досягнення здобувачами освіти визначених стандартами освіти результатів навчання відповідного рівня освіти та здобуття кваліфікацій, що визнаються державою.
Б) Освіта, яка здобувається, як правило, за освітніми програмами та не передбачає присудження визнаних державою освітніх кваліфікацій за рівнями освіти, але може завершуватися присвоєнням професійних та/або присудженням часткових освітніх кваліфікацій.
В) Освіта, яка передбачає самоорганізоване здобуття особою певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, родиною чи дозвіллям.
Г) індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
48. Особам, які належать до національних меншин України:
А) Гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної та початкової освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідної національної меншини.
Б) Гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної і загальної середньої освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідного корінного народу.
В) Гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної і загальної середньої освіти державною мовою.
Г) Гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної та початкової освіти мовою відповідної національної меншини.
49. Засадами державної політики у сфері освіти та принципами освітньої діяльності є:
А) Людиноцентризм; верховенство права; забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності; забезпечення рівного доступу до освіти без дискримінації за будь-якими ознаками, у тому числі за ознакою інвалідності; розвиток інклюзивного освітнього середовища, у тому числі у закладах освіти, найбільш доступних і наближених до місця проживання осіб з особливими освітніми потребами; забезпечення універсального дизайну та розумного пристосування; науковий характер освіти; різноманітність освіти; цілісність і наступність системи освіти; прозорість і публічність прийняття та виконання управлінських рішень;
Б) відповідальність і підзвітність органів управління освітою та закладів освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності перед суспільством; інституційне відокремлення функцій контролю (нагляду) та функцій забезпечення діяльності закладів освіти; інтеграція з ринком праці; нерозривний зв’язок із світовою та національною історією, культурою, національними традиціями; свобода у виборі видів, форм і темпу здобуття освіти, освітньої програми, закладу освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності; академічна доброчесність; академічна свобода; фінансова, академічна, кадрова та організаційна автономія закладів освіти у межах, визначених законом; гуманізм; демократизм; єдність навчання, виховання та розвитку; виховання патріотизму, поваги до культурних цінностей Українського народу, його історико-культурного надбання і традицій; формування усвідомленої потреби в дотриманні Конституції та законів України, нетерпимості до їх порушення; формування поваги до прав і свобод людини, нетерпимості до приниження її честі та гідності, фізичного або психологічного насильства, а також до дискримінації за будь-якими ознаками;
В) формування громадянської культури та культури демократії; формування культури здорового способу життя, екологічної культури і дбайливого ставлення до довкілля; невтручання політичних партій в освітній процес; невтручання релігійних організацій в освітній процес (крім випадків, визначених цим Законом); різнобічність та збалансованість інформації щодо політичних, світоглядних та релігійних питань; державно-громадське управління; державно-громадське партнерство; державно-приватне партнерство; сприяння навчанню впродовж життя; інтеграція у міжнародний освітній та науковий простір; нетерпимість до проявів корупції та хабарництва; доступність для кожного громадянина всіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою. 60. Які контрольні функції зникли відповідно до нового Закону України «Про освіту»?
А) атестація шкіл та інспекції, які проводять органи управління освітою;
Б) атестація вчителів;
В) контроль за фінансовою діяльністю школи;
Г) внутрішньошкільний контроль.
61. Хто контролює якість освіти у закладах освіти?
А) Ніхто, якщо вчителі будуть добре підвищувати свою кваліфікацію, то й контролювати нічого не треба.
Б) Державна служба якості освіти.
В) Орган управління освітою.
Г) Міністерство освіти і науки України.
62. Спеціальна школа – це:
А) Заклад загальної середньої освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку.
Б) Заклад загальної середньої освіти з відповідним профілем для дітей, які потребують тривалого лікування.
В) Заклад загальної середньої освіти для дітей, які відповідно до рішення суду потребують особливих умов виховання.
Г) Заклад загальної середньої освіти для осіб з особливими освітніми потребами, зумовленими порушеннями інтелектуального розвитку, фізичними та/або сенсорними порушенням.
63. Штатні розписи державних і комунальних закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і типів затверджуються:
А) Штатні розписи державних і комунальних закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і типів затверджуються керівником закладу загальної середньої освіти на підставі Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти. Б) Штатні розписи державних і комунальних закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і типів затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти.
В) Штатні розписи державних і комунальних закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і типів затверджуються засновником закладу загальної середньої освіти.
Г) Штатні розписи державних і комунальних закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і типів затверджуються відповідним органом управління освіти.
64. Розміри тарифних ставок інших педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти встановлюються:
А) Розміри тарифних ставок інших педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Б) Розміри тарифних ставок інших педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти встановлюються органом управління освіти.
В) Розміри тарифних ставок інших педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти встановлюються Міністерством освіти і науки України.
Г) Розміри тарифних ставок інших педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти встановлюються його керівником.
65. Розподіл педагогічного навантаження у закладі загальної середньої освіти здійснюється:
А) Розподіл педагогічного навантаження у закладі загальної середньої освіти затверджується його керівником.
Б) Розподіл педагогічного навантаження у закладі загальної середньої освіти затверджується начальником управління освіти.
В) Розподіл педагогічного навантаження у закладі загальної середньої освіти затверджується Міністром освіти і науки України.
Г) Розподіл педагогічного навантаження у закладі загальної середньої освіти затверджується Кабінетом Міністрів України.
66. Навчально-реабілітаційний центр – це:
А) Заклад загальної середньої освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку.
Б) Заклад загальної середньої освіти з відповідним профілем для дітей, які потребують тривалого лікування.
В) Заклад загальної середньої освіти для осіб з особливими освітніми потребами, зумовленими складними порушеннями розвитку.
Г) Заклад загальної середньої освіти для осіб з особливими освітніми потребами, зумовленими порушеннями інтелектуального розвитку, фізичними та/або сенсорними порушенням.
67. Якою повинна бути система оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами:
А) Відкритою.
Б) Демократичною.
В) Стимулюючою.
Г) Всебічною.
68. У процесі роботи з дітьми з порушеннями опорно-рухового апарату вчитель повинен тісно співпрацювати з:
А) Між вчителем, логопедом, ортопедом, фізіотерапевтом, психологом та батьками (законними представниками).
Б) Між вчителем, сурдопедагогом, психологом, терапевтом та батьками (законними представниками).
В) Між психологом, логопедом, вчителем-консультантом та батьками (законними представниками).
Г) Між дирекцією закладу, тифлопедагогом та батьками (законними представниками).
69. Матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає:
А) Будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності.
Б) Будівлі, споруди, обладнання, транспортні засоби та інші цінності.
В) Будівлі, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби та інші цінності. Г) Будівлю школи та наявне в ній обладнання.
ПРИКЛАДИ СИТУАЦІЙНИХ ЗАВДАНЬ
ДЛЯ КОНКУРСУ НА ПОСАДУ КЕРІВНИКА
ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ,
ЩО НАЛЕЖИТЬ ДО СПІЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД СІЛ, СЕЛИЩ, МІСТ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Ситуація 11. Педагогічний працівник звільнився у зв’язку з виходом на пенсію, проте через рік відновив роботу на посаді вчителя на час відпустки по догляду за дитиною основного працівника. Чи правильно директор школи встановив вчителю кваліфікаційну категорію «спеціаліст», якщо перед виходом на пенсію педагог мав кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії»?
Ситуація 12. Педагог з великим педагогічним стажем уроки проводить в авторитарному стилі, при цьому рівень навчальних досягнень учнів – невисокий. Спілкуючись з колегами в учительській, він заявляє: «Діти зараз зовсім не хочуть учитися! Не розумію, що робити зі своїм класом! На уроці працювати не хочуть, домашні завдання не виконують, навіть погані оцінки їх не стимулюють». Що можуть порадити колеги і які можуть бути дії керівника закладу освіти?
Ситуація 13. У дівчинки зіпсувалися взаємини з класним керівником. На її уроках Оля не відповідає, на спроби з’ясувати ситуацію говорить грубощі або вперто мовчить. Прохання і вимоги не виконує, порушує дисципліну, причому робить це демонстративно, підкреслюючи свою неповагу до вчительки. Що б ви порадили вчительці?
Ситуація 14. До директора школи звернулися батьки учениці 8 класу з тієї причини, що однокласник їхньої дочки виставив у соцмережі відео, на якому зафіксоване її побиття іншими учнями. Якими мають бути дії директора у такому випадку?
Ситуація 15. Професійне вигорання зустрічається серед працівників практично всіх сфер діяльності, однак у школі це явище є надто поширеним. Якими мають бути дії керівника щодо запобігання й не допущення його в педагогічному колективі?
Усатівський сільський голова Ю.І. Маковейчук